Vyplnění tabulky pro přehled příjmů příp. výdajů

Konečně se dostáváme k vyplňování excelové tabulky. Bez předchozí teorie byste však byli při jejím vyplňování nejistí, proto bylo potřeba ji projít. Teď se však už konečně pustíme do praktických činností k vyplnění Vašeho daňového přiznání. V případě, že využíváte paušální výdaje a nevedete daňovou evidenci, můžete jít rovnou na vyplňování přehledu Vašich příjmů.

Kdo vede daňovou evidenci, níže jsem Vám natočila, jak prakticky daňovou evidenci vést.

Prakticky k vyplnění daňové evidence

Máte v podstatě 2 možnosti, jak si daňovou evidenci vést. Buďto papírově, kdy je většina Vašich dokladů v papírové formě a Vy budete pracovat s fyzickými doklady. Nebo máte většinu výdajů podložených elektronickými doklady a povedete daňovou evidenci kompletně elektronicky. Každopádně jednotlivé doklady si budete zapisovat do mnou připravené tabulky,

kterou si můžete stáhnout zde pro přehled příjmů>>

zde pro daňovou evidenci>>.

Než se však vrhnete do vyplňová tabulky je třeba si nejprve NAJÍT VŠECHNY DOKLADY.

Papírová verze

Prohledejte veškeré šuplíky, šanony a skříně, kde se mohou nacházet účtenky, faktury, doklady k platbám apod. Také prohledejte maily, fakturovací programy a bankovní účty.

Roztřiďte doklady podle data.

Vzhledem k tomu, že pro daňovou evidenci je směrodatný přírůstek nebo úbytek peněz, měli bychom se řídit datem odeslání nebo přijetí platby.

Doklady si rozdělte nejprve na 12 hromádek podle jednotlivých měsíců (stačí datum uvedený na faktuře). Potom jednotlivé hromádky seřaďte od nejstaršího po nejmladší doklad tak, aby ten nejstaří (např. 1.1.) byl nahoře.

V případě, že k daňovému dokladu patří i objednávka, zálohová faktura apod., všechny dokumenty k sobě sešijte.

Elektronická verze

Prohledejte maily, fakturovací programy a bankovní účty. Nezapomeňte na veškeré šuplíky, šanony a skříně, kde se mohou nacházet účtenky, faktury, doklady k platbám apod.

Jednotlivé doklady si ukládejte do předem určené složky v počítači prvotně pod názvem ve formátu "MMDD popis dokladu". Zapisujte ideálně datum zaplacení, ale můžete i datum vystavení uvedený na faktuře. Pro případnou daňovou kontrolu toto není zas až tak důležité.

Při zapisování jednotlivých dokladů do daňové evidence připište ideálně do názvu souboru před datum číslo dokladu. Je to rozhodně přehlednější.

V případě, že s fakturou souvisí i objednávka nebo potvrzení o zaplacení. Do názvu zapište stejné číslo dokladu z daňové evidence.

 

Moc se nad doklady nerozjímejte! Teď je potřeba papíry vytřídit a pokračovat dál. 

Vyplnění přehledu příjmů/daňové evidence

Tabulka je připravena pro 100 Vašich záznamů, ale není problém si ji rozšířit. Do pole poznámka si můžete stejně jako já zapisovat datum přírůstku nebo úbytku peněz ve formátu MMDD. Takhle jste si vždy schopní seřadit doklady v tabulce od nejstaršího po nejmladší. Může se Vám totiž stát, že se Vám lednový doklad zatoulal do zářiové hromádky a předělávat číslo dokladu u všech předchozích dokladů mi přijde zbytečné. Proto prostě doklad označte dalším v pořadí, ale díky poznámce se může v tabulce objevit v lednových dokladech, i když se starším číslem.

Nejprve si soubor uložte do Vašeho počítače. Pak přepište buňku, kde je předepsáno Jméno Příjmení, Místo podnikání na své údaje. A teď jdeme na zapisování. Vezměte si první doklad, jedno jestli příjmový nebo výdajový, a přepište z něj základní údaje do tabulky.

Sloupeček Datum máte nachystán tak, aby tam šlo krásně vepsat datum a excel Vám jej automaticky neopravoval na letošní rok. Jako datum je vhodné sem napsat datum přijetí nebo úbytku peněz. Například u faktur placených bankovním převodem může být datum na faktuře a datum platby jiné. Když byste se však spletli, myslím, že to není velká chyba.

Do sloupečku Popis napište stručně, čeho se doklad týká. Moc se nerozepisujte, protože první, na co se pracovníci finančáku dívají, je právě do přehledů. A jdou přímo po dokladech, co je zaujmou.

A nakonec vypište sloupeček Příjmy nebo Výdaje, podle toho, jestli jste peníze vydali nebo přijali.

Na daný doklad si připište číslo ze sloupečku Číslo dokladu nebo tento doklad pod tímto číslem uložte. Bude tak jednoduše dohledatelný a zařaďte na hromádku nebo uložte do určeného souboru v počítači. Pokračujte, dokud nebudete mít všechny doklady zaevidované.

Kdybyste si s čímkoliv nevěděli rady, neváhejte mi napsat na info@anezkamicankova.cz. Ráda Vám pomůžu.